Selasa, 12 Desember 2017

KAEDAH TASMIK

KAEDAH TASMIK

DI
S
U
S
U
N
OLEH:


Nama                            : Yanti jastari
Prodi/Unit           :  PAI /A

Semester               :  1 (Satu )

Dosen Pengampu          :  Sodikin, M.A


                                             






JURUSAN TARBIYAH
SEKOLAH TINGGI AGAMA ISLAM NEGERI
GAJAH PUTIH TAKENGON ACEH TENGAH, ACEH
2013/2014


BAB I
PENDAHULAN
A.    Latar Belakang Masalah
Terdapat berbagai kaedah yang boleh digunakan oleh guru dalam pengajaran dan pembelajaran Tilawah al-Quran. Kaedah-kaedah ini digunakan bertujuan memastikan pelajar dapat menguasai kemahiran-kemahiran dalam Tilawah al-Quran yaitu membaca, menghafaz dan memahami ayat-ayat al-Quran.. Bagi memastikan hasil pembelajaran mengikut aras tercapai, guru perlu bijak dalam memilih kaedah yang sesuai dengan tahap pelajar. Penggunaan kaedah yang pelbagai juga dapat menimbulkan minat pelajar untuk membaca, menghafaz dan memahami al-Quran.
B.     Rumusan Masalah
1.      Apa yang dimaksud dengan kaidah Tasmik ?
2.      Apa tujuan kaidah tasmik ?
3.      Apa saja cirri-ciri kaidah tasmik ?
4.      Dan apa contoh tentang kaidah tasmik ?
C.    Tujuan
1.      Kita bisa mengetahui apa pengertian itu pengertian kaidah tasmik
2.      Kita bisa tahu tujuan kaidah tasmik
3.      Kita bisa mengetahui contoh kaidah tasmik
4.      Dan kita bisa mengetahui contoh kaidah tasmik





BAB II
KAIDAH TASMIK
A.    Pengertian Tasmik
Tasmik adalah perkataan yang diambil dari bahasa Arab yang bermaksud mendengar. Kaedah ini digunakan guru dalam pengajaran Tilawah al Quran melalui aktiviti guru mendengar bacaan pelajar. Kaedah tasmik melibatkan guru dengan pelajar di dalam kelas semasa pengajaran dan pembelajaran dijalankan. Kaedah ini digunakan untuk menguji tahap pencapaian pelajar dalam penguasaan bacaan dan hafalan al Quran.
Cara pelaksanaan kaedah tasmik, ialah pelajar diminta membaca ayat yang ditentukan oleh guru dengan suara yang kuat (jihar), di hadapan guru. Guru mendengar bacaan atau hafalan pelajar dengan teliti supaya dapat mengesan kesilapan yang dilakukan oleh pelajar dalam bacaannya. Jika terdapat kesalahan, guru akan memperbetulkan kesalahan murid. Untuk menentukan pelajar menguasai tajwid, guru boleh menyoal pelajar tentang hukum bacaan atau hukum tajwid dan maksud tanda-tanda bacaa
B.     Tujuan  Kaidah Tasmik.
1.      Guru dapat mengetahui kelemahan bacaan pelajar dalam waktu yang cepat.
2.      Guru dapat memperbaiki bacaan pelajar dengan tepat.
3.      Guru dapat mengetahui dan mengenal pasti tahap kebolehan sebenar pelajar
4.      Guru dapat memastikan pelajar tidak melakukan kesilapan.
5.      Guru dapat mendisiplinkan pelajar dengan cara yang berkesan.
Kaedah tasmik sangat sesuai diaplikasikan dalam bidang Asuhan Tilawah al-Quran bahagian ayat bacaan. Melalui kaedah ini guru dapat mengesan dengan cepat penguasaan pelajar terhadap ayat bacaan yang diajar. Bagi mencapai hasil pembelajaran seperti yang dirancang, guru perlu melaksanakan langkah-langkah yang sesuai mengikut aras pembelajaran. dalam ayat yang dibaca.
C.    Ciri –ciri Kaidah Tasmik
1.      Aplikasi kaedah tasmik bagi hasil pembelajaran aras satu.(Ayat bacaan)
o   Guru meminta pelajar membaca ayat yang telah dipelajari secara keras dan kumpulan secara kuat dan nyaring.
o   Guru mendengar bacaan pelajar dengan teliti supaya dapat mengesan kesalahan dalam bacaan pelajar.
o   Guru meminta pelajar membaca ayat secara individu. Pelajar membaca bergilir-gilir secara individu.
o   Guru meneliti bacaan pelajar dan memperbetulkan kesalahan pelajar.
o   Guru perlu memastikan semua pelajar dapat membaca ayat dengan betul.
2.      Aplikasi kaedah tasmik bagi hasil pembelajaran aras dua (Ayat bacaan)
o   Guru meminta pelajar membaca ayat secara kumpulan. Guru mendengar bacaan pelajar dengan teliti dan memperbetulkan bacaan murid.
o   Pelajar diminta membaca ayat secara individu dengan suara kuat di hadapan guru.
o   Guru meneliti bacaan pelajar dan membuat pembetulan serta merta kesalahan pelajar.
o   Guru menyoal pelajar tentang kalimah dan ayat yang mengandungi bacaan panjang dan pendek.
o   Pelajar menjawab soalan guru secara lisan. Guru memberi bimbingan kepada pelajar sekiranya murid tidak menjawab soalan guru dengan tepat.
o   Guru perlu memastikan pelajar dapat menguasai bacaan dengan betul mengikut hukum tajwid.
3.      Aplikasi kaedah tasmik bagi hasil pembelajaran aras tiga.(Ayat bacaan)
o   Guru meminta pelajar membaca ayat secara kumpulan. Pelajar dikumpulkan mengikut tahap pencapaian. Guru mendengar bacaan pelajar dengan teliti.
o   Pelajar diminta membaca ayat secara individu dengan suara kuat di hadapan guru.
o   Guru meneliti bacaan pelajar dan membuat pembetulan serta merta kesalahan pelajar.
o   Guru menyoal pelajar tentang hukum tajwid yang terdapat dalam ayat yang dibaca.
o   Pelajar menjawab soalan guru secara lisan. Guru memberi bimbingan kepada murid sekiranya murid tidak menjawab soalan guru dengan tepat.
o   Pada aras ini, guru perlu memastikan pelajar telah dapat menguasai bacaan dengan betul, fasih dan bertajwid.
D.    Contohnya Kaidah Tasmik
Kaedah soal jawab adalah kaedah yang paling kerap digunakan oleh guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Kaedah ini merupakan interaksi dua hala yang melibatkan pelajar dan guru yang memberi kesan positif terhadap kefalan pelajar terhadap topik atau pelajaran yang dipelajari kerana mereka berpeluang menyoal guru untuk mendapatkan penjelasan lanjut mengenai tajuk pelajaran. Kaedah ini telah lama diaplikasikan dalam Pendidikan Islam. Kaedah ini meransang pemikiran pelajar melalui soalan-soalan yang diutarakan oleh guru. Soalan-soalan yang diberikan oleh guru ialah sebahagian daripada interaksi pengajaran dan pembelajaran.
Kaedah ini menggalakkan pelajar menggunakan kemahiran berfikir serta memberi tumpuan terhadap pelajaran dan secara tidak langsung dapat mengelakkan pelajar berfikir tentang perkara-perkara di luar pembelajaran. Dalam pengajaran tilawah al Quran, guru boleh menggunakan kaedah ini dalam bahagian hafazan surah. Guru boleh menyoal pelajar tentang cara bacaan dan hukum tajwid yang terdapat dalam ayat yang dipelajari. Sebelum menyoal pelajar, guru perlu memberikan masa kepada pelajar untuk membaca dan menghafaz ayat dengan betul. Bagi pelajar yang lemah, guru boleh memberi penerangan tentang hukum tajwid dan cara bacaan terlebih dahulu.

1)      Aplikasi kaedah soal jawab bagi hasil pembelajaran aras satu. (Ayat hafazan)
o   Guru mempamerkan carta mengandungi ayat dan meminta pelajar membaca secara senyap.
o   Guru membaca ayat dengan kuat dan meminta semua pelajar mengikut bacaan guru.
o   Guru mengulang beberapa kali ayat tersebut dan meminta pelajar mengikut bacaan guru secara kumpulan.
o   Guru meminta pelajar mengecam kalimah dan potongan ayat supaya mudah mengingat untuk aktiviti menghafaz ayat.
o   Bersoal jawab tentang hafazan surah dari segi menyambung ayat yang dibaca.
o   Guru membaca permulaan ayat dan meminta pelajar menyambung ayat tersebut. Untuk menarik minat pelajar, guru menyoal pelajar yang paling cepat menghafaz ayat.
o   Guru perlu memastikan semua pelajar dapat menghafaz ayat yang dipelajari dengan betul.
2)      Aplikasi kaedah soal jawab bagi hasil pembelajaran aras dua. (Ayat hafazan)
o   Guru memaparkan ayat hafazan di LCD dan memperdengarkan bacaan dari qari terkenal. Guru mengulang beberapa kali bacaan tersebut.
o   Guru meminta pelajar mengikut bacaan dan seterusnya menghafaz ayat tersebut.
o   Guru membahagikan pelajar kepada kumpulan kecil berpasangan untuk tujuan menghafaz ayat. Guru meminta pelajar menghafaz berpasangan, pasangan pelajar diminta meneliti bacaan pasangan masing-masing untuk dan membetulkan jika terdapat kesalahan bacaan rakan mereka.
o    Pelajar diminta memerhati tanda bacaan dan hukum tajwid yang terdapat dalam ayat.
o   Guru memulakan sesi soal jawab tentang tanda bacaan dan hukum tajwid. Pelajar menyebut hukum tajwid dan membaca kalimah yang mengandungi hukum tajwid tersebut. Guru memperbetulkan sebutan atau bacaan pelajar.
o   Pada aras ini, pelajar perlu menguasai bacaan di samping mengenal hukum tajwid yang terdapat dalam ayat.




BAB III
PENUTUP
A.    Kesimpulan
Tasmik adalah perkataan yang diambil dari bahasa Arab yang bermaksud mendengar. Kaedah ini digunakan guru dalam pengajaran Tilawah al Quran melalui aktiviti guru mendengar bacaan pelajar. Kaedah tasmik melibatkan guru dengan pelajar di dalam kelas semasa pengajaran dan pembelajaran dijalankan. Kaedah ini digunakan untuk menguji tahap pencapaian pelajar dalam penguasaan bacaan dan hafalan al Quran.
Cara pelaksanaan kaedah tasmik, ialah pelajar diminta membaca ayat yang ditentukan oleh guru dengan suara yang kuat (jihar), di hadapan guru. Guru mendengar bacaan atau hafalan pelajar dengan teliti supaya dapat mengesan kesilapan yang dilakukan oleh pelajar dalam bacaannya. Jika terdapat kesalahan, guru akan memperbetulkan kesalahan murid. Untuk menentukan pelajar menguasai tajwid, guru boleh menyoal pelajar tentang hukum bacaan atau hukum tajwid dan maksud tanda-tanda bacaa





1 komentar: