Selasa, 12 Desember 2017

TALAQQI MUSYAHAH

MAKALAH
TALAQQI  MUSYAHAH
DI
S
U
S
U
N
OLEH
                                    NAMA                         :  YURIA PUTRI
                        DOSEN PEMBIMBING        : SODIKIN, MA




STAIN GAJAH PUTIH TAKENGON
TAHUN AJARAN 2013/2014




DAPTAR ISI

KAEDAH  TALAQQI MUSYAFAHAH

1.     Pengertian secara bahasa dan istilah………………………………………...

2.     Tujuan talaqqimusyafahah………………………………………………….

3.     Ciri-ciri talaqqimusyahah…………………………………………………...

4.     Contoh tehnik dan langkah-langkah dalam pengajaran pembelajaran ……


KATA PENGANTAR

Assalamu’alaikumWr. Wb
Bismillahirrohmanirrohim.
Hanya bagi Allah segala puji syukur kita panjatkan karena atas hidayah dan petunjuk-Nya kita berada diatas jalan yang lurus (Ashiraathal – Mustaqiim) ini, yaitu dinul-Islam.Shalawat serta salam semoga senantiasa terlimpah kepada suri tauladan kita Nabi Muhammad SAW keluarga, sahabat, serta para pengikutnya hingga yaumil akhir. Atas izin dan kehendak-Nyalah saya dapat menyelesaikan tugas rangkuman buku ini dengan judul “KAEDAH TALAQQI MUSYAFAHAH”.
Dalam penulisan dan penyusunan tugas ini, tentunya banyak menemui hambatan dan kesulitan, tapi syukur Alhamdulillah saya dapat mengatasi dan akhirnya dapat saya selesaikan berkat bantuan dan dorongan dari berbagai pihak.Saya menyadari bahwa dalam penulisan tugas ini masih banyak kesalahan dan kekurangan yang masih jauh dari sempurna.
Oleh karena itu saran dan kritik yang membangun sangat saya harapkan, dan semoga tugas ini dapat berguna bagi kita semua dikemudian hari, khususnya bagi saya dan umumya bagi pembaca semuanya.
Wassalamu’alaikumWr. Wb
Takengon, 25 november 2013
                                                                                                               Wassalam.

                                                                                                            Penyusun



A. Pengertian TalaqqiMusyafhah Secara Bahasa dan Istilah


TalaqqiMusyafahahadalah perkataan di dalam bahasa arab yang
Bermaksudberjumpa manakalamusyafahahpula bermaksuddaripada mulut ke mulut. Gabungan dua perkataan ini bermaksud mempelajari al-Quran secara mulut ke mulut iaitu daripada mulut seorang guru kepada mulut seorang anak murid. Dengan kata lain istilah yang digunakan pada masa kini iaitu mempelajari Al Quran secara face to face
bersama seorang guruyang mahir.

KaedahTalaqqiMusyafahahKaedahnya adalah dengan cara seorang murid duduk dihadapan gurunya untuk memperdengarkan bacaan al-Quran secara langsung di mana-mana sahaja dengan syarat secara bersemuka tanpa perantaraan alat lain. Guru akanmenegur si murid jika terdapat kesalahan di dalam bacaannya serta membetulkan kesalahan tadi secara terus. Kaedah ini diambil daripada peristiwa turunnya wahyu yang pertama kepada Nabi s.a.wiaitu semasa Nabi s.a.w didatangi oleh malaikat Jibrila.s di Gua Hira’. Malaikat Jibrila.smembacakan ayat 1 –5daripada surah al-‘Alaq kemudian Nabi s.a.w membacakan pula ayat yang berkenaan sebagaimana bacaan malaikat Jibrila.s. Proses pembacaan yang dilakukan oleh Nabi s.a.wbersamamalaikatJibrila.s ini adalah secara bersemuka dan bukan di dalam mimpi atau melalui perantaraan yang lain.

Kaedah mempelajari bacaan al-Quran yang tertua dan dipraktik oleh Jibrila.s kepada Rasulullah SAW dikenali sebagai “TalaqqiMusyafahah”.  CaranyaJibril membaca ayat suci al-Quran kemudian Rasulullah SAW meniru bacaan tersebut dengan diperhatikan oleh Jibril.  Setelah itu Rasulullah SAW terus menghafal ayat berkenaan.  Seterusnya Rasulullah SAW membacakan kepada para sahabat, para sahabat pula meniru bacaan Rasulullah SAW kemudian diminta dituliskan, seterusnya tulisan itu dibacakan dan dihafalkan. 

Talaqqi

Talaqqi pada bahasa :  pertemuan secara berhadapan atau bersemuka.
Talaqqi dari segi bahasa diambil daripada perkataan iaitu pelajar bersemuka atau berhadapan dengan guru.Musyafahah pula bermakna dari mulut ke mulut (pelajar belajar al-quran dengan memerhati gerak bibir guru untuk mendapatkan sebutan makhraj yang betul)


Talaqqi pada Istilah   :   Pertemuan antara guru dan murid secara bersemuka.
            Guru memberi contoh bacaan kepada sekumpulan murid, kemudian murid mengikut bacaan guru secara beramai-ramai.

Musyafahah

Musyafahah pada bahasa : sebutan daripada mulut ke mulut yang diambil dari pergerakan dua bibir
Musyafahah pada Istilah : Murid menerima pengajaran secara dengan sebutan guru, melihat pergerakan bibir guru dan menyebutnya ( mengikut )
Guru memberi contoh bacaan kepada seorang murid, kemudian murid itu mengikut contoh bacaan guru secara individu.
Dalam kaedahtalaqqimusyafahah, murid yang mempelajari al-Quran mesti berhadapan secara langsung kepada gurunya.  Faktor ini sangat ditekankan supaya murid tahu betul secara amali bagaimana pelaksanaan semua hukum-hukum tajwid dalam bacaan yang meliputi makhraj-makhraj huruf, sifat-sifat huruf dan lain-lain hukum tajwid.



Prinsip dan TujuanKaedahTalaqqiMusyafahah

  1. Mengutamakan sebutan dan bacaan yang tepat.
  2. Memerhati pergerakan mulut guru secara berdepan.(bersemuka)
  3. Murid menyebut (mengikut) cara sebutan guru.
  4. Kelemahan contoh bacaan daripada guru memberi kesan  besar kepada murid.



Objektif
  1. Menyebut bunyi huruf hijaiyah yang berbaris dengan tepat.
  2. Membezakan panjang / pendek sebutan huruf.
  3. Membaca dengan betul dan fasih.
  4. Yakin dan berani mencuba di hadapan guru.
Ciri-CiriTalaqqiMusyafhah
       1. Disampaikan secara individu dan kumpulan.
       2. Pembimbing perlu menguasai kemahiran yang baik
       3. Perlu penglibatan murid yang aktif.
       4. Pembelajaran boleh dijalankan dalam kelas atau di luar kelas.
       5. Perlu ada teks.

Contoh Tehnik
TEKNIK LATIH TUBI TALAQQI MUSYAFAHAH MEMBANTU PENGUASAAN BACAAN IKHFA’ HAKIKI DALAM KALANGAN MURID TAHUN ENAM


Contoh Langkah-langkah Dalam Pengajaran dan Pembelajaran.

1. Mencungkil pengetahuan dan kemahiran sedia ada dari murid.
2. Pembetulan dan penerangan oleh guru dari perkataan dan ayat yang dibaca.
3. Memperdengarkan bacaan contoh (kaset/ bacaan guru).
4. Merakamkan bacaan pelajar dalam pita rakaman.
5. Memperdengarkan semula bacaan pelajar dan berbincang.
6. Guru mengaitkan bacaan contoh dengan tajuk di papan tulis.
7. Menggunakan kaedahTalaqqi dan Musyafahah (guru membaca murid mengikut)
8. Membahagikan dan membentuk kumpulan berdasarkan kemahiran membaca, mendengar bacaan guru dalam kumpulan dengan bimbingan naqib di bawah pengawasan guru.
9. Mengenali hukum-hukum tajwid di dalam ayat yang dibaca seperti hukum nun dan mim yang bertasydid, mad asli dan sebagainya.
10. Guru menerangkan hukum tajwid bagi kalimah-kalimah tertentu melalui kad imbasan.  Guru menulis di papan tulis.
11. Pemulihan - dengan mempamirkancarta ayat al-Quran samada ditulis di papan gulung, manila kad atau sebagainya.  Pemulihan boleh dilakukan secara latihan mengeja dan menyebut setiap patah perkataan oleh guru atau murid turus.

12. Penilaian -  guru meminta seorang atau dua orang murid membaca beberapa ayat.  Guru menyoal murid beberapa hukum tajwid yang terdapat di dalam ayat.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar