KAEDAH LATIH
TUBI
Di
susun
Oleh
:
suryani
Prodi : PAI
Ruang : 14
Unit : A
Dosen
Pembimbing : Sodikin M.A
SEKOLAH TINGGI AGAMA ISLAM NEGERI
GAJAH
PUTIH TAKENGON
2013
DAFTAR
ISI
Halaman
KATA PENGANTAR.............................................................................. i
DAFTAR ISI.............................................................................................. ii
BAB I PENDAHULUAN
A. Latar
belakang masalah........................................................ 1
BAB II PEMBAHASAN...................................................................... 2
A. Pengertian
Kaedah Latih Tubi............................................. 2
B. Tujuan
Kaedah Latih Tubi................................................... 2
C. Contoh
Kaedah Latih Tubi.................................................. 3
D. Tehnik
Kaedah Latih Tubi................................................... 4
E. Kelemahan
Kaedah Latih Tubi............................................ 4
BAB III PENUTUP............................................................................... 5
A. Kesimpulan........................................................................... 5
BAB I
PENDAHULUAN
A. LATAR
BELAKANG MASALAH
Kepentingaan al-quran al-karim dalam kepentingan kehidupan
umat islam Tidak dapat dinafikan ini adalah karena al-quran ini adalh merupakan
sebuah kitap poanduan dan pegangan hidup yang memandu manusia kearah mentauhidkan
allah swt. Al-qurran yang merupoakan sumber utama ajaran islam mengandungi
ajaran hukum-hukum serta perkara-
perkara yang berkaitan dengan aqidah, syariah, dan akhlak. Setiap muslim yang beriman kepada kitab
Al-quran hendaklah mempunyai kemampuan untuk membaca al-quran tersebut selain
dari beruha untuk memahami dan menghayati kandunganya.
Masalah penguasaan dalam bacaan
al-quran dalam kalangan murit sekolah dalam negera ini adalah suatuy
realiti. Ini berdasar kan kepada kepada
pengalaman penulis ketika menjadi guru dan pegawai yang bertanggung jawab dalam
tilawah al-quran. Seperti yang di poetik
oleh misnan jemali(2005) , terdapat banyak kajian yang telah dijalankan
berkaitan dengan pembelajaran al-quran dinegara ini seperti azman
wan chik (1968). Pengaji-pengaji tersebut mendapati masih ramai murid
yang lemah dalam aspek tilawah, lemah dalam aspek tajwid,lemah dalam aspek
mahraj hurup bahkan terdapat juga murit yang gagal membaca potongan ayat al-quran yang pendek (buta huruf) kajian mereka juga mendapati beberapa paktor pencapaian murit lemah dalam
tilawah adalah di sebabkan oleh pengunaan kaedah dan tehnik yang kurang
berkesan dalam proses pengajaran yang di amal kan guru.
pembelajaran al-quran ini bertujuan untuk:
a.
mengetahui apa
pengertian kaedah latih tubi
b.
mengetahui
tujuan kaedah latih tubi
c.
mengetahui
contoh kaedah latih tubi
d.
mengetahui
tehnik kaedah latih tubi
e.
mengetahui
kelemahan kaedah latih tubi
BAB II
PEMBAHASAN
A. Pengertian
Kaedah Latih Tubi
Kaedah latih tubi adalah satu aktiviti
pengulangan fakta atau ayat atau kecekapan yang dipelajari. Kaedah latih tubi sangat sesuai digunakan
oleh guru kerana melalui kaedah ini guru dapat mengenalpasti kemahiran yang
dikuasai oleh setiap pelajar. Kaedah ini juga sangat berkesan untuk pengajaran
tilawah al Quran bahagian hafazan dan boleh digunakan untuk aktiviti pemulihan
bagi pelajar yang tidak menguasai ayat bacaan dan hafazan. Kaedah latih tubi
juga dapat membina keyakinan pelajar untuk menguasai bacaan al-Quran dan
menghafaz ayat-ayat yang diajar guru.
Mencapai taraf penguasaan bacaan dan
hafazan di samping menjamin riseterusnya
latih tubi ini amat sesuai bagi mereka yang baru belajar al-Quran, malah
kaedah ini sememangnya telah diperaktikkan sejak zaman Rasulullah S.A.W.
B. Tujuan
Kaedah Latih Tubi
Melalui kaedah ini, pelajar dapat
menguasai kemahiran bacaan dan mengingat serta menghafaz ayat al Quran yang
telah dipelajari. Pengajaran dan pembelajaran guru akan lebih berkesan
sekiranya kaedah ini dilakukan secara berturutan dan berulang kali. Kesesuaian
kaedah latih tubi ini dilaksanakan dengan ulangan sebanyak tiga kali. Saidatina
’Aisyah r.a. meriwayatkan sebuah hadis lagi yang bermaksud:
Kaedah latih tubi bertujuan untuk menyediakan latihan dan
peneguhan secukupnya kepada murid tentang sesuatu pembelajaran spesifik supaya
mereka secara automatik boleh menyebut atau memperingati semula maklumat
apabila disuruh berbuat demikian. Perkara penting dalam latih tubi adalah
maklmat khusus yang perlu diketahui (contohnya, kegunaan baja tumbuhan pada
pokok, kegunaan alat tertentu dan sebagainya) atau dalam bentuk pengetahuan
yang lain (misalnya, mengapakah baja penting kepada tumbuhan, mengapakah tidak
boleh bermain dengan alat tajam dan sebagainya). Kaedah latih tubi mungkin akan
membosankan jika dilakukan secara berterusan. Kaedah ini boleh menjejaskan
tumpuan murid-murid berkeperluan khas, lebih-lebih lagi murid khas bermasalah
pembelajaran. Oleh itu , untuk mengelak kebosanan dan kurangnya konsentrasi
murid, berbagai bentuk latih tubi boleh digunakan seperti:
- mengadakan kaedah latih tubi secara pertandingan dalam
kumpulan atau individu, yaitu siapa yang dapat menjawab sesuatu pertanyaan
guru tentang sesuatu berkaitan dengan kemahiran, markah akan dikira dan
dihimpun dan kemudian dibandingkan dengan kumpulan atau individu yang lain
yang terlibat.
- bagi murid yang kurang daya saing, kaedah latih tubi boleh
dijalankan dengan cara memegang peralatan dan menyebutnya, dari aspek nama
peralatan tersebut, fungsi, cara penggunaan, cara menyimpan, cara untuk
menggelakkan diri dari kecederaan akibat penggunaan peralatan dan
sebagainya.
Sebenarnya seseorang murid itu boleh juga membantu rakan mereka
dalam kaedah latih tubi ini selain daripada guru dan ibu bapak. Jadi, latih
tubi antara satu kaedah yang penting dalam mengajar murid khas bermasalah
pembelajaran untuk memahami apa yang diajar.
C. Contoh
Kaedah Latih Tubi
1.
Guru
menayangkan LCD yang mengandungi ayat-ayat al Quran yang akan dipelajari. Guru
membaca ayat tersebut tiga kali dan meminta pelajar mendengar bacaan guru
dengan teliti kemudian mengikut bacaan guru.
2.
Guru
meminta pelajar mengulangi bacaan tiga kali secara kelas dan kumpulan.
Untuk menarik minat pelajar, guru memperdengarkan bacaan al Quran oleh qari
yang terkenal dari cakera padat.
3.
Guru
menggunakan pita rakaman untuk merakam bacaan pelajar kemudian guru
memperdengarkan bacaan tersebut kepada pelajar
4.
Guru
membetulkan kesalahan pelajar dan meminta mereka membaca secara latih tubi
hingga dapat menghafaz ayat dengan betul.
D.Tehnik
Kaedah Latih Tubi
Teknik
latih Tubi biasanya memerlukan empat langkah berikut :
a.
Memikirkan bahan yang dipelajari : ini bermaksud pelajar
diminta Menumpukan perhatian kepada isi kandungan yang harus diingat.
b.
Mengulang bahan yang dipelajari : ini bermaksud pelajar
dilatih berulang kali
sehingga apa yang dipelajari itu menjadi sebati dan pelajar
tidak teragak-agak untuk menyebutnya.
c.
Mengucapkan bahan di hadapan guru : Ini bermaksud supaya orang lain dapat menyemak atau membentulkan kesalahan yang
mungkin berlaku.
d.
Mengingtkan bahan yang dipelajari: Ini merupakan
peringkat terakhir dalam proses menghafaz . Pelajar diminta
mengingatkan secara bersendirian bahan yang telah dipelajari itu
supaya ia menjadi lebih kekal.
E. Kelemahan Latih Tubi
Seperti teknik-teknik lain, teknik latih tubi ini
juga mempunyai kelemahan-kelemahannya.Antaranya ialah ia mengehadkan kebebasan
berfikir dan menumpukan daya kreatif pelajar. Namun begitu, pengajaran yang isi
kandunganya memerlukan ikutan dan ulangan, teknik ini amat sesuai
sekali digunakan. Guru harus ingat bahawa teknik yang hendak
digunakan itu harus ada dalam penguasaan mereka, jika tidak pengajaran yang
hendak disampaikan itu akan menjadi tidak berkesan dan membosankan.
BAB III
PENUTUP
A. Kesimpulan
Kaedah latih tubi adalah satu aktiviti
pengulangan fakta atau ayat atau kecekapan yang dipelajari.latih tubi ini
bertujuan untuk menguasai kemahiran. Contohnya dapat dilakukan Guru menayangkan LCD yang mengandungi
ayat-ayat al Quran yang akan dipelajari.dan Guru meminta pelajar
mengulangi bacaan tiga kali secara kelas dan kumpulan.
Latih tubi ini juga mempunyai
kelemahan-kelemahannya. Antaranya ialah ia mengehadkan kebebasan berfikir dan
menumpukan daya kreatif pelajar. Namun begitu, pengajaran yang isi kandunganya
memerlukan ikutan dan ulangan, teknik ini amat sesuai sekali
digunakan. Guru harus ingat bahwa teknik yang hendak digunakan itu
harus ada dalam penguasaan mereka,
|
Tidak ada komentar:
Posting Komentar