Rabu, 13 Desember 2017

KAIDAH HATTAWIYAH

KAIDAH HATTAWIYAH

DI
S
U
S
U
N

OLEH:

Nama                            : Susilawati

Prodi/Unit           :  PAI /A

Semester               :  1 (Satu )

Dosen Pengampu          :  Sodikin, M.A


                                             






JURUSAN TARBIYAH
SEKOLAH TINGGI AGAMA ISLAM NEGERI
GAJAH PUTIH TAKENGON ACEH TENGAH, ACEH
2013/2014




KATA PENGANTAR


Dengan menyebut nama Allah yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang, penulis mengucapkan puji dan syukur kehadirat Allah SWT yang telah memberikan taufik dan hidayah-Nya, sehingga penulis dapat menyelesaikan makalah ini tepat pada waktunya, makalah ini berjudul “ Kaidah Hattawiyah ”. Selanjutnya shalawat teriring salam senantiasa di alamatkan kepada junjungan Nabi Besar Muhammad SAW yang telah membawa umat manusia dari alam kejahilan ke alam yang berpengetahuan.
Makalah  ini di susun untuk menyelesaikan studi pada jurusan Tarbiyah  Program Studi Pendidikan Agama pada STAIN Gajah Putih Takengon Aceh Tengah, Aceh penyusunan makalah ini merupakan salah satu syarat setiap mahasiswa dalam menyelesaikan mata kulyah, Metode pembelajaran Al-Qur’an namun dalam penyusunan makalah ini penulis menyadari bahwa makalah ini jauh dari kesempurnaan, namun demikian berkat bantuan dan bimbingan Bapak  dan Ibu Dosen  yang selalu memberikan arahan, bimbingan dan nasehat sehingga makalah ini dapat terselesaikan.
Akhirnya penulis menyerahkan diri kepada Allah SWT sehingga Makalah ini  dapat dilanjutkan dan  dengan rahmat serta hidayah-Nya kiranya makalah ini merupakan karya yang diridhoi-Nya Amin Ya Rabbal’alamin.

Takengon,  ………………2013 M




Penulis





DAFTAR ISI
Halaman
Kata Pengantar....................................................................................................
Daftar Isi..............................................................................................................      
BAB I    PENDAHULUAN
A.    Latar Belakang.............................................................................. 1   
B.     Rumusan Masalah......................................................................... 2
C.     Tujuan Pembahasan....................................................................... 2   

BAB   II   LANDASAN TEORI

A.      Pengertian Hattawiyah.............................................................. 3    
B.       Pengenalan................................................................................ 3
C.       Panduan Mengajar  Kaidah Hattawiyah................................... 4    
D.      Tekhnik pengajaran Al-qur,an  kaedah Hattawiyah.................. 8    


BAB   III   KESIMPULAN

A.    Kesimpulan ................................................................................ 10
B.     Saran .......................................................................................... 10



DAFTAR PUSTAKA

BAB I
PENDAHULUAN
A.    Latar belakang
Pendekatan terbaik pengajaran al-Quran ialah TALAQQI dan MUSYAFAHAH iaitu berdepan secara langsung di antara guru dengan murid seperti mana yang berlaku antara malaikat Jibril dan Rasulullah saw ketika wahyu yang pertama diturunkan di gua Hira’. Pengajaran al-Quran juga perlu dilakukan dalam kumpulan kecil bagi memudahkan guru melakasanakan pendekatan talaqqi dan musyafahah di atas. Kaedah utama pengajaran al-Quran di Malaysia dan seluruh dunia Islam amnya ialah menggunakan kaedah Baghdadiyah. Hanya sejak akhir-akhir ini sahaja muncul beberapa kaedah baru pengajaran al-Quran di Malaysia iaitu kaedah Qiraati, kaedah Iqra’ dan kaedah Hattawiyah. Dan kaidah hattawiyah adalah salah satunya.

B.     Rumusan Masalah
·         Bagaimanakah tekhnik kaidah hattawiyah ?
·         Bagaimana proses pelaksanaan dalam Kaidah Hattawiyah itu ?
·         Bagaimanakah manfaat dan kelebihan Kaidah Hattawiyah itu ?
·         Bagaimanakah kaidah hattawiyah itu ?
C.     Tujuan Pembahasan 
·         Membantu orang yang lemah dalam tulisan jawi.
·         Menggalakkan Ibu bapak dan guru-guru al-Quran mengajar al-Quran sesuai dengan umur murid remaja atau dewasa yang lama atau baru beragama Islam.
·         Menggalakkan orang dewasa dan remaja yang tercicir dalam pengajian Al-Quran belajar membaca Al-Quran dalam masa 4½ jam










BAB II
PEMBAHASAN
KAIDAH HATTAWIYAH
A.    Pengertian hattawiyah
 Hattawiyyah pula adalah satu kaedah membaca al-Quran dengan berpandukan tulisan rumi. Kaedah ini diperkenalkan bagi membantu pelajar yang terlalu lemah dalam tulisan jawi. Oleh kerana itu syarat utama untuk mengajar atau menggunakan kaedah ini ialah pelajar tersebut benar-benar buta al-Quran dan pelajar tersebut boleh membaca rumi. Kaedah ini dianggap sebagai sementara, langkah terakhir dan hanya untuk golongan tertentu sahaja bagi mempastikan mereka tidak terus buta al-Quran.
B.     Pengenalan

Kaedah ini diperkenalkan oleh Drs. Haji Mohd Usman dari Riau Sumatera.  Beliau berpengalaman dalam bidang tilawah al-Quran selama 30 tahun.  Beliau menggunakan konsep mempelajari al-Quran secara cepat yang dikenali sebagai Kaedah Hatawiah.  Kaedah ini merupakan kaedah terkini sesuai, ringkas dan praktikal.  Seseorang itu boleh membaca al-Quran dalam tempoh 4 1/2 jam atau selama 6 kali belajar, khasnya kepada mereka yang sudah lancar membaca rumi.  Kaedah ini juga sesuai untuk mengajar saudara baru.


C.    Panduan mengajar Kaedah  Hattawiyah


Buku Hattawiyah

Panduan Mengajar


Buku  1
     1     Halaman 1- 14 tidak perlu diajar. Ia
            hanya untuk pengetahuan guru
            sahaja.
  1. Pengajaran dimulakan dengan doa dan dimulakan dari muka surat 15.
  2. Guru memperkenalkan bentuk-bentuk huruf  “ L “ dalam rumi dan huruf “  " ل al – Quran.
  3. Guru memperkenalkan bentuk-bentuk huruf “ل "
  4. Pelajar  menyebut berulang-ulang.
  5. Guru memperkenalkan cara penyambungan huruf “ ل
  6. Guru memperkenalkan tanda bacaan  A, I dan U
      
Arab
Rumi
        
         
         
       A
        I
        U

  1. Guru  mengaplikasikan cara mengeja dan menyebut.
  2. dilatih tubi secara berkumpulan dan individu,
10.  Guru mengaplikasikan cara mengeja dan membaca tanda tambah dan ganda.
  1. Latih tubi secara berkumpulan dan individu.
  2. Guru memperkenalkan tanda tanwin(    )
    
   Arab
Rumi
   

    

    
            AN

             IN

             UN
  1. Guru mengaplikasikan cara mengeja dan tanda tanwin.
  2. Latih tubi secara berkumpulan dan individu.



Prinsip Pengajaran dan pembelajaran Kaedah ini.
     1. Aktiviti mengeja hanya boleh
         diaplikasikan sehingga muka surat
        19 sahaja.
      2.  Pastikan pelajar dapat menguasai
           halaman demi halaman dengan
           lancar sebelum berpindah halaman.
  1. Perlu memperkenalkan huruf mudah disebut selari dengan huruf Hijaiyah.
  2. Perlu mengecam bunyi huruf rumi diganding dengan huruf Hijaiyah.
  3. Perlu kuat pengecaman bunyi dengan membayangkan bunyi huruf hijaiyah.
  4. Jumlah huruf yang diperkenalkan bergantung kepada jumlah murid dan masa.
  5. Guru perlu memberi penekanan kepada pelajar tentang bacaan mengikut asas-asas hukum tajwid tanpa menyebut nama hukum.







Buku 2
1.       Guru meminta murid  membaca
            surah al-Fatihah.
  1. Guru membimbing murid membaca
      surah al-Baqarah dengan lancar.
  1. Guru memperkenalkan hukum–hukum tajwid iaitu Mad asli dan hukum Nun mati dan Tanwin.
  2. Guru mengaplikasikan hukum tajwid yang telah dipelajari dalam bacaan hingga mahir sebelum pindah ke hukum lain.
  3. Guru memperkenalkan hukum mim mati serta mengaplikasikannya dalam bacaan sehingga mahir.
  4. Guru memperkenalkan hukum Mad Far’ie serta mengaplikasikannya dalam bacaan sehingga mahir.
  5. Guru memperkenalkan tanda waqaf.
  6. Aktiviti berpusatkan murid sepenuhnya.
  7. Murid yang tidak hadir dalam satu sesi mesti digugurkan dari kumpulan.


D.    TEKNIK PENGAJARAN AL-QURAN KAEDAH HATTAWIYAH
            Kaedah ini telah diperkenalkan di Malaysia 3 tahun yang lalu. Ia disusun oleh pengasasnya Bapak Drs.Mohammad Hatta Usman, seorang guru Al-Quran di Pekan Baru Riau, Indonesia sejak tahun 1974.
Dengan menggunakan kaedah ini, Insyaallah, dalam masa 4½ jam para pelajar akan boleh membaca al-Quran secara perlahan-lahan dalam erti kata lain akan celik al-Quran. Proses pengajaran dan pembelajaran akan berlangsung selama 6 tahap. Setiap satu tahap mengambil masa 45 minit.
Ia boleh digunakan oleh guru-guru yang sudah tahu mengenai hukum tajwid serta makhraj dan sifatul huruf atau mereka yang telah menghadiri mana-mana kursus Teknik Pengajaran Al-Quran Kaedah Qiraati atau Iqra'.
 
Kaedah ini menggunakan pendekatan pengenalan huruf Arab dan tanda baca melalui huruf rumi. Oleh yang demikian kaedah ini hanya boleh dilaksanakan bagi mereka yang lancar membaca rumi. Walaubagaimanapun penggunaan huruf rumi hanyalah sebagai pendahuluan semata-mata. Setiap huruf Arab yang belum diberi tanda baca maka huruf tersebut dibaca mengikut huruf rumi, contoh: Ü dibaca L , ÿ dibaca N, kecuali huruf Hamzah ( )dan huruf Alif ( ). Tetapi setelah huruf Arab tersebut diberi tanda baca (baris) hendaklah dibaca mengikut tanda barisnya dengan makhraj yang betul dan fasikh.
E.     Tujuan Kursus:
  1. Memperkenalkan kaedah cepat mengajar Al-Quran kepada guru-guru agama bagi membantu orang dewasa dan remaja yang tahu membaca dan menulis rumi tetapi tidak tahu membaca al-Quran.
  2. Menggalakkan Ibu bapak dan guru-guru al-Quran mengajar al-Quran sesuai dengan umur murid remaja atau dewasa yang lama atau baru beragama Islam.
  3. Menggalakkan orang dewasa dan remaja yang tercicir dalam pengajian Al-Quran belajar membaca Al-Quran dalam masa 4½ jam
BAB III
PENUTUP
A.    kesimpulan
Sementara kaedah Hattawiyyah pula adalah satu kaedah membaca al-Quran dengan berpandukan tulisan rumi. Kaedah ini diperkenalkan bagi membantu pelajar yang terlalu lemah dalam tulisan jawi. Oleh kerana itu syarat utama untuk mengajar atau menggunakan kaedah ini ialah pelajar tersebut benar-benar buta al-Quran dan pelajar tersebut boleh membaca rumi.
Kaedah ini merupakan kaedah terkini sesuai, ringkas dan praktikal.  Seseorang itu boleh membaca al-Quran dalam tempoh 4 1/2 jam atau selama 6 kali belajar, khasnya kepada mereka yang sudah lancar membaca rumi.  Kaedah ini juga sesuai untuk mengajar saudara baru.
B.     Saran
Demikianlah laporan ini yang kami tulis dan penulis menyadari sepenuhnya bahwa laporan ini masih jauh dari kesempurnaan dan masih terdapat banyak kekurangan karena keterbatasan ilmu yang penulis ketahui. Oleh karena itu, penulis mohon maaf dan mengharapkan kritik dan saran dari semua pihak terhadap laporan praktikum ibadah yang kami buat. Akhirnya, penulis berharap semoga laporan  ini, sekalipun banyak kekurangan, ada manfaat dan barokahnya bagi kita semua. Amin.




































Tidak ada komentar:

Posting Komentar