KAIDAH HATTAWIYAH
DI
S
U
S
U
N
OLEH:
Nama :
Susilawati
Prodi/Unit : PAI /A
Semester : 1 (Satu )
Dosen Pengampu : Sodikin, M.A
JURUSAN TARBIYAH
SEKOLAH TINGGI AGAMA ISLAM NEGERI
GAJAH PUTIH TAKENGON ACEH TENGAH, ACEH
2013/2014
KATA PENGANTAR
Dengan menyebut
nama Allah yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang, penulis mengucapkan puji dan
syukur kehadirat Allah SWT yang telah memberikan taufik dan hidayah-Nya,
sehingga penulis dapat menyelesaikan makalah ini tepat pada waktunya, makalah
ini berjudul “ Kaidah Hattawiyah
”. Selanjutnya shalawat teriring salam senantiasa di alamatkan kepada
junjungan Nabi Besar Muhammad SAW yang telah membawa umat manusia dari alam
kejahilan ke alam yang berpengetahuan.
Makalah ini di susun untuk
menyelesaikan studi pada jurusan Tarbiyah
Program Studi Pendidikan Agama pada STAIN Gajah Putih Takengon Aceh
Tengah, Aceh penyusunan makalah ini merupakan salah satu syarat setiap
mahasiswa dalam menyelesaikan mata kulyah, Metode
pembelajaran Al-Qur’an namun dalam penyusunan makalah ini penulis menyadari bahwa makalah ini jauh dari
kesempurnaan, namun demikian berkat bantuan dan bimbingan Bapak dan Ibu Dosen
yang selalu memberikan arahan, bimbingan dan nasehat sehingga makalah ini dapat
terselesaikan.
Akhirnya penulis
menyerahkan diri kepada Allah SWT sehingga Makalah ini dapat
dilanjutkan dan dengan rahmat serta hidayah-Nya kiranya makalah ini merupakan
karya yang diridhoi-Nya Amin Ya Rabbal’alamin.
Takengon, ………………2013
M
Penulis
DAFTAR ISI
Kata Pengantar....................................................................................................
Daftar Isi..............................................................................................................
BAB I PENDAHULUAN
A. Latar Belakang.............................................................................. 1
B. Rumusan Masalah......................................................................... 2
C. Tujuan Pembahasan....................................................................... 2
BAB II LANDASAN
TEORI
A.
Pengertian Hattawiyah.............................................................. 3
B.
Pengenalan................................................................................ 3
C.
Panduan Mengajar
Kaidah Hattawiyah................................... 4
D.
Tekhnik pengajaran Al-qur,an kaedah
Hattawiyah.................. 8
BAB III KESIMPULAN
A.
Kesimpulan ................................................................................ 10
B.
Saran .......................................................................................... 10
DAFTAR PUSTAKA
BAB I
PENDAHULUAN
A. Latar
belakang
Pendekatan terbaik pengajaran
al-Quran ialah TALAQQI dan MUSYAFAHAH iaitu berdepan secara langsung di antara
guru dengan murid seperti mana yang berlaku antara malaikat Jibril dan
Rasulullah saw ketika wahyu yang pertama diturunkan di gua Hira’. Pengajaran
al-Quran juga perlu dilakukan dalam kumpulan kecil bagi memudahkan guru
melakasanakan pendekatan talaqqi dan musyafahah di atas. Kaedah utama
pengajaran al-Quran di Malaysia dan seluruh dunia Islam amnya ialah menggunakan
kaedah Baghdadiyah. Hanya sejak akhir-akhir ini sahaja muncul beberapa kaedah
baru pengajaran al-Quran di Malaysia iaitu kaedah Qiraati, kaedah Iqra’ dan
kaedah Hattawiyah. Dan kaidah hattawiyah adalah salah satunya.
B.
Rumusan Masalah
·
Bagaimanakah tekhnik kaidah hattawiyah ?
·
Bagaimana proses pelaksanaan dalam Kaidah Hattawiyah itu ?
·
Bagaimanakah manfaat dan kelebihan Kaidah Hattawiyah itu ?
·
Bagaimanakah kaidah hattawiyah itu ?
C.
Tujuan Pembahasan
·
Membantu orang yang lemah dalam tulisan jawi.
·
Menggalakkan Ibu bapak dan guru-guru al-Quran mengajar
al-Quran sesuai dengan umur murid remaja atau dewasa yang lama atau baru
beragama Islam.
·
Menggalakkan orang dewasa dan remaja yang tercicir dalam
pengajian Al-Quran belajar membaca Al-Quran dalam masa 4½ jam
BAB
II
PEMBAHASAN
KAIDAH
HATTAWIYAH
A. Pengertian
hattawiyah
Hattawiyyah pula adalah satu kaedah
membaca al-Quran dengan berpandukan tulisan rumi. Kaedah ini diperkenalkan bagi
membantu pelajar yang terlalu lemah dalam tulisan jawi. Oleh kerana itu syarat
utama untuk mengajar atau menggunakan kaedah ini ialah pelajar tersebut
benar-benar buta al-Quran dan pelajar tersebut boleh membaca rumi. Kaedah ini
dianggap sebagai sementara, langkah terakhir dan hanya untuk golongan tertentu
sahaja bagi mempastikan mereka tidak terus buta al-Quran.
B.
Pengenalan
Kaedah ini
diperkenalkan oleh Drs. Haji Mohd Usman dari Riau Sumatera. Beliau
berpengalaman dalam bidang tilawah al-Quran selama 30 tahun. Beliau
menggunakan konsep mempelajari al-Quran secara cepat yang dikenali sebagai
Kaedah Hatawiah. Kaedah ini merupakan kaedah terkini sesuai, ringkas dan
praktikal. Seseorang itu boleh membaca al-Quran dalam tempoh 4 1/2 jam
atau selama 6 kali belajar, khasnya kepada mereka yang sudah lancar membaca
rumi. Kaedah ini juga sesuai untuk mengajar saudara baru.
C.
Panduan mengajar Kaedah Hattawiyah
Buku
Hattawiyah
|
Panduan
Mengajar
|
||||||||
Buku 1
|
1
Halaman 1- 14 tidak perlu diajar. Ia
hanya untuk pengetahuan guru
sahaja.
10. Guru
mengaplikasikan cara mengeja dan membaca tanda tambah dan ganda.
Prinsip
Pengajaran dan pembelajaran Kaedah ini.
1. Aktiviti mengeja hanya boleh
diaplikasikan sehingga muka surat
19 sahaja.
2.
Pastikan pelajar dapat menguasai
halaman demi halaman dengan
lancar sebelum berpindah halaman.
|
||||||||
Buku
2
|
1.
Guru meminta
murid membaca
surah al-Fatihah.
surah al-Baqarah dengan lancar.
|
D.
TEKNIK PENGAJARAN AL-QURAN KAEDAH HATTAWIYAH
Kaedah ini telah diperkenalkan di
Malaysia 3 tahun yang lalu. Ia disusun oleh pengasasnya Bapak Drs.Mohammad
Hatta Usman, seorang guru Al-Quran di Pekan Baru Riau, Indonesia sejak tahun
1974.
Dengan menggunakan kaedah ini,
Insyaallah, dalam masa 4½ jam para pelajar akan boleh membaca al-Quran secara
perlahan-lahan dalam erti kata lain akan celik al-Quran. Proses pengajaran dan
pembelajaran akan berlangsung selama 6 tahap. Setiap satu tahap mengambil masa
45 minit.
Ia boleh digunakan oleh guru-guru
yang sudah tahu mengenai hukum tajwid serta makhraj dan sifatul huruf atau
mereka yang telah menghadiri mana-mana kursus Teknik Pengajaran Al-Quran Kaedah
Qiraati atau Iqra'.
Kaedah ini menggunakan pendekatan pengenalan huruf Arab dan tanda baca melalui huruf rumi. Oleh yang demikian kaedah ini hanya boleh dilaksanakan bagi mereka yang lancar membaca rumi. Walaubagaimanapun penggunaan huruf rumi hanyalah sebagai pendahuluan semata-mata. Setiap huruf Arab yang belum diberi tanda baca maka huruf tersebut dibaca mengikut huruf rumi, contoh: Ü dibaca L , ÿ dibaca N, kecuali huruf Hamzah ( ﺀ)dan huruf Alif ( ﺍ ). Tetapi setelah huruf Arab tersebut diberi tanda baca (baris) hendaklah dibaca mengikut tanda barisnya dengan makhraj yang betul dan fasikh.
E.
Tujuan Kursus:
- Memperkenalkan
kaedah cepat mengajar Al-Quran kepada guru-guru agama bagi membantu orang
dewasa dan remaja yang tahu membaca dan menulis rumi tetapi tidak tahu
membaca al-Quran.
- Menggalakkan
Ibu bapak dan guru-guru al-Quran mengajar al-Quran sesuai dengan umur
murid remaja atau dewasa yang lama atau baru beragama Islam.
- Menggalakkan orang dewasa dan remaja yang tercicir dalam pengajian Al-Quran belajar membaca Al-Quran dalam masa 4½ jam
BAB III
PENUTUP
A. kesimpulan
Sementara kaedah Hattawiyyah pula adalah satu kaedah membaca
al-Quran dengan berpandukan tulisan rumi. Kaedah ini diperkenalkan bagi
membantu pelajar yang terlalu lemah dalam tulisan jawi. Oleh kerana itu syarat
utama untuk mengajar atau menggunakan kaedah ini ialah pelajar tersebut
benar-benar buta al-Quran dan pelajar tersebut boleh membaca rumi.
Kaedah ini merupakan kaedah terkini sesuai, ringkas dan
praktikal. Seseorang itu boleh membaca al-Quran dalam tempoh 4 1/2 jam
atau selama 6 kali belajar, khasnya kepada mereka yang sudah lancar membaca
rumi. Kaedah ini juga sesuai untuk mengajar saudara baru.
B. Saran
Demikianlah laporan ini yang kami tulis dan
penulis menyadari sepenuhnya bahwa laporan ini masih jauh dari kesempurnaan dan
masih terdapat banyak kekurangan karena keterbatasan ilmu yang penulis ketahui.
Oleh karena itu, penulis mohon maaf dan mengharapkan kritik dan saran dari
semua pihak terhadap laporan praktikum ibadah yang kami buat. Akhirnya, penulis
berharap semoga laporan ini, sekalipun
banyak kekurangan, ada manfaat dan barokahnya bagi kita semua. Amin.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar